DARMOWA WYSYŁKA w całej POLSCE już od 100 zł

Szukaj

Czym jest olej MCT?

Admin, 20 listopad 2019
Czym jest olej MCT?

 Oliwa z oliwek pochodzi z oliwek, a olej z awokado pochodzi z awokado, ale oczywiście nie ma czegoś takiego jak roślina MCT. Zamiast opisywać jego źródło , MCT opisuje strukturę cząsteczek oleju: M edium- C hain T- riglicerydy (śriedniołańcuchowy trójgliceryd). Wielkość trójglicerydu oceniamy na podstawie liczby zawartych w nim atomów węgla. MCT są rodzajem nasyconych kwasów tłuszczowych, zawierających 6 do 12 atomów węgla. Oto główne średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe:

  • C6: kwas kapronowy (ma nieprzyjemny smak i zapach, często prowadzi do bólu brzucha)
  • C8: kwas kaprylowy ( działa prozdrowotnie na układ pokarmowy oraz stany zapalne jelit)
  • C10: kwas kaprynowy (ma właściwości przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe)
  • C12: kwas laurynowy (posiada właściwości prozdrowotne, jednak nie działa na wytwarzanie energii tak, jak pozostałe kwasy tłuszczowe)

    Większość tłuszczów i olejów zawiera głównie L ong- C Hain T riglycerides (LCT), które mają 14 lub więcej atomów węgla. Chemicy kategoryzują C6, C8, C10, C12 jako oleje MCT. Jednak z punktu widzenia biologii, kwas laurynowy(C12) powinien być klasyfikowany jako LCT, czyli długołańcuchowe trójglicerydy. Jest to kwas najtańszy. Organizm czerpie z niego najmniej korzyści. W przeciwieństwie do wszystkich innych olei MCT z krótszym łańcuchem C12 przetwarzany jest przez wątrobę. Dlaczego ilość atomów jest tak ważna?

    Może się to wydawać niewielką różnicą (w końcu atomy węgla są małe!), ale MCT kontra LCT ma ogromną różnicę w naszym ciele. Wszyscy wiedzą, że olej i woda nie mieszają się ze sobą, ale to nie do końca prawda (np. oleje hydrofobowe). Im większa cząsteczka oleju, tym trudniej „wymieszać się jej” z wodą. Im mniej nasze jedzenie miesza się z wodą, tym trudniej jest nam je trawić i wchłaniać. Zwykle, kiedy spożywamy tłuszcze i oleje, nasze ciała nie są w stanie trawić LCT bez pomocy żółci. Co innego MCT - cząsteczki są mniejsze, więc mogą łatwiej przenikać przez błony komórkowe i nie wymagają stosowania specjalnych enzymów w celu ich wykorzystania przez nasz organizm. W porównaniu z tłuszczami o dłuższych łańcuchach MCT są łatwiej wchłaniane, ponieważ organizm ma mniej pracy na zrywanie wiązań węglowych. MCT są głównym źródłem niezbędnych zdrowych tłuszczów . Tłuszcze średniołańcuchowe są łatwo trawione i wysyłane bezpośrednio do wątroby, gdzie mają działanie termogeniczne i zdolność do pozytywnego wpływania na metabolizm. Jest to jeden z powodów, dla których wiele osób twierdzi, że MCT, w tym olej kokosowy, są spalane przez organizm w celu uzyskania energii zamiast magazynowania ich jako tłuszcz.


    MCT są wszędzie w naturze. Niemowlęta spożywają dużo MCT, ponieważ mleko matki i wiele preparatów dla niemowląt zawiera 5–20% średniołańcuchowych trójglicerydów . W miarę wzrostu nasze zużycie MCT często spada, ponieważ większość tłuszczów w naszych źródłach pokarmów roślinnych i zwierzęcych ma minimalne MCT, z kilkoma wyjątkami. Produkty mleczne nadal mogą być dobrym źródłem MCT, ale olej kokosowy i olej z ziaren palmowych zawierają do 50% średniołańcuchowych trójglicerydów. Kokos jest znany jako doskonałe źródło dietetycznych MCT i zyskał na popularności jako „zdrowa żywność”. Jeśli chcesz zwiększyć spożycie MCT przy jednoczesnym zminimalizowaniu spożycia tłuszczów nasyconych, możesz spróbować przejść z czystego oleju kokosowego na skoncentrowany olej MCT. Jeśli jednak pragniesz dać swojemu ciału i umysłowi prawdziwego kopa energii, sięgnij po olej MCT , który zawiera więcej kwasów tłuszczowych odpowiedzialnych za ten czynnik – C8 i C10! Upewnij się tylko, że MCT pochodzi z kokosów, a nie z oleju z ziaren palmowych.

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Dokonaj swoich pierwszych zakupów